# SL1M Trainee at Menara Maybank #part3
Friday, August 11, 2017 / permalink
Helloooooooooooooooooooooooooooooo
Ni cerita part 3. A wrap of all stories written here. hehe. Just click on the link to read SL1M Trainee at Menara Maybank #part1 and SL1M Trainee at Menara Maybank #part2
I finished my training period on 4th August 2017 which is last week. Dah seminggu ye berlalu. IT WAS A HEARTBREAKING MOMENT FOR MEEEEE!!!!!! Losing part of my life there. Dulu dulu before masuk I've told you kan betapa beratnya actually being there. LOL. Just wanna say thank you to semua yang berada susah senang. I owe you!
Okay, untuk part 3. I just wanna share the outcome lah. What I learnt along the way.
Entri kali ini, khas untuk:
- orang yang nak tahu apa yang aku dapat sepanjang menjadi SL1M trainee.
- orang yang baru bekerja
- orang yang takut takut
P/s: "kawan aku" dalam tulisan ini, baca sebagai Hanum.
Bismillah....
1. Avoiding the messy
Kerja kena on schedule weh. And I swear, kerja tu kau bukan satu hari, satu. Satu hari, ada banyak yang hentam masuk sekali. Aku tengok senior senior ni lah. Haha. Mungkin aku ni SL1M, so rasa macam terkawal sikit. Tapi kawan aku pun SL1M, tapi sehari tu macam macam. Tapi betul, bila kau belum habis kerja asal, suddenly ada timpa kerja lain. Work load tu bukan cerita dongeng sampingan. Memang betul pun! Realiti! Ada je yang dah senior tapi still menangis untuk kerja tanpa batasan norma pemikiran manusia biasa. Kawan aku pun pernah menangis t-t. Tapi at the end, dia performed! Haha.
Tapi aku belajar lah. Always bahagikan kerja tu lah. Kau kena tahu mana yang top priority and urgent. Aku ada baca tweet Qayyum (Founder EJ) pasal "Priority and Urgency". So yeah, basically bila kita dah masuk kerja, memang kena apply ni. Kadang kadang taleh pun nak buat fist come first serve basis ni. Ada yang kena complete cepat, kau tinggal kerja kau focus on this thing.
My tips:
- Always make a list on all tasks given supaya tak tercicir. Tulis lah dalam diary ke, note book ke apa ke so that semua kerja ada dalam tempat yang senang nak refer.
- Identify which one is important. Tengok lah mana nak cepat, mana nak lambat, mana yang senang buat, mana takes time to complete. So you can plan your work.
- Make sure hari Ahad tu, kau dah tahu apa kau nak buat pada hari Isnin.
Apa apa pun, pastikan anda siapkan kerja dengan cemerlang gemilang dan terbilang, okay!
2. "Err... takda apa apa" no more!
Ye awak bekerja bukan berseorangan. Awak bekerja dalam satu pasukan. Ecewah. Komunikasi haruslah ada bila you be in a team. Kadang kadang, ada satu issue tapi kau gigih nak resolve sorang pun taleh gak. Kalau ada apa-apa kena share lah. Sometimes bila aku buntu, aku tanya je senior yang ada. Kalau aku tak tanya, depa yang tanya, bila tengok muka stress sangat. My bosses were also nice to me. Kalau macam buntu, bila refer to them, they lend their help. Jujur, kadang-kadang macam takut gak ah nak cerita. Takut nampak tak tahu sangat. Takut nampak bodoh. Takut kena marah. Tapi buang perasaan takut tu. Kena jugak berkomunikasi bila ada apa-apa. Tak boleh diam. Sebab kalau bukan untukn resolve issue pun, kau kena keep them updated. So yeah communication tu penting.
Other than that, yeah bak kata En Wan (boss Marketing), kita bila bekerja ni, kita sebenarnya banyak berkomunikasi dengan orang-orang. Sebab komunikasi kita bukan terhad pada satu department. Kadang-kadang kita refer pada orang-orang yang berada di department lain & region.
Tips berkomunikasi bersama boss:
- Kalau boleh anda datang membawa masalah bersama jalan penyelesaian. Bukan tangan kosong.
- Kalau boleh, bila datang jumpa boss tu, kau be prepared dengan segalanya. Juga bukan dengan otak kosong. Like you have knowledge sikit ke?
- Komunikasi anda harus clear dan direct to the point. Aku pernah gagal berkomunikasi secara telus, dah boss salah faham. Bila salah faham yang teruk, kau kena tanggung tau kesulitan tersebut tau! Parah!
Komunikasi sebenarnya, bukan pasal kerja je. Bila kita lunch ke ada masa senggang pun kita berborak sebenarnya.
3. Microsoft Excel is improved from scale 2 to 8!
Haha. I worked with data and performance and analysis. Of course, Excel kena tip top lah. First before masuk, my Excel skill ingat dah power lah (since masa intern pun banyak pasal data), rupanya duduk Maybank lagi lah mendalam kena belajar pasal Excel. Aku berani cakap Excel skill was zero lah before masuk Maybank. Tapi time to time, Excel skill is already improved. I can do Pivot, vlookup and other simple things. Nak tulis satu satu macam tak ingat.
Pivot is very important lah because bila data kita banyak, kita nak simplify kan the data and take whatever yang penting the. I like Pivot lah it makes your life easier lah. Kau nak tahu ni, just drag je the header column and dang! here you go. Mula mula I thought the Pivot ada satu jenis je hasil dia, rupa-rupanya boleh keluar banyak. Thanks to Hanum!
Of course vlookup also important because the data yang kau ada probably not enough, not complete or probably you wanna do some checking between two or more data. Yes vlookup helps you a lot! My work mostly melibatkan checking and matching between two data kadang kadang lebih weh. Like data A kurang satu info, kena lah vlookup against data B. Or Data A nak compare the list dgn data C, so kena vlookup against C. So vlookup membantu. Probably kita boleh buat tutorial untuk ni nanti? Hehe.
Belajar ni, tayah takut untuk bertanya. Ye, sebab dulu awal awal dulu mana tahu pasal ni. Time to time, ada orang ajar. Kita belajar daripada orang lain. Kalau tak tahu, kita tanya. Sebab kadang kadang kita bekerja dengan orang senior, depa ni lagi power. Aku and kawan aku (Hanum) ni, jenis kerja nak senang tau. So bila kita ada issue, kita akan resolve sama sama. Kalau ada tak faham kita akan dig why it come out like this and this. Kita banyak try google cara-cara untuk mudahkan kerja kita lah actually. Kalau tak faham, we watched tutorial on Youtube. Sebab bila main dengan data, I swear pening tu tayah cakap weh. Kau boleh kemurungan (bukan exaggerate). Data bukan kuantiti sikit okay. It's a lot. Kau tak pandang satu Excel sheet. Kau pandang 2 atau lebih. Satu Excel sheet kadang kadang ada berpuluh ribu info. So yeah, if tak tahu, tanya and google. Berani okay untuk try and explore sebab kan ada button undo. Jangan lupa, bila dah tahu, ajar orang yang tak tahu.
I can say, ilmu yang aku tahu sekarang still sikit lah. There's a lot to learn sebenarnya. I haven't applied Index lagi, belum lagi nak combine all data, belum lagi fully utizing all the formula. Thus, I believe there still a lot to try and explore. Hopefully, masa-masa akan datang, I can expand my Excel skill! In shaa Allah.
4. Bersuka ria adalah hobi baru saya!
Aku tahu, semua kerja stress. Sebenarnya, ye kita dah terdedah dengan stress sekian lama. Sejak dari belajar or mungkin dari sekolah semua. Tapi apa pun, belajar lah untuk handle stress dengan bijak! Stress boleh memberi kesan kepada emosi dan boleh mendorong kepada kemurungan.
Aku tanak ukur tahap stress kerja aku. Sebab mula-mula kita mungkin terkejut, tapi lama-lama kita rasa kita boleh bawak benda tu. Apa-apa pun, stress membuatkan saya mempunyai hobi baru. Saya amat mementiongkan work-life-balance! Jadi selepas bekerja, saya berhuha!
Ni tips hilangkan stress aku
- Aku keluar sekejap daripada pejabat.
- Aku ada satu habit, bila aku stress, aku nyanyi kuat kuat dalam office. Ye. Aku tak peduli suara aku tak sedap pun, aku tetap akan nyanyi. Bila aku nyanyi tu, kawan aku tahu lah aku stress.
- Aku dengan kawan aku, kita selalu akan berborak and share masalah di tempat kerja.Jadi, bila ada apa-apa, kita akan luahkan. Kadang-kadang meluahkan lebih baik. Jangan disimpan ya.
- Habis kerja, pamper yourself. Treat yourself. Selalunya bila aku and kawan aku stress, kami akan keluar selepas habis waktu pejabat. Kita kena have fun sikit. Kita jalan sana sini.
- Makan. Aku selalu juga makan sambil buat kerja. Makan tu best kan?
- Ya tuhan ku, aku suka tengok nature. Bila aku cuti, aku tengok lah pantai ke bukit ke apa ke.
5. Saya Lina version 2.3!
Saya bersama dengan kakak-kakak dan abang-abang. Mereka jauh lebih tua daripada saya. Ada mak orang. Ada bapa orang. So can you imagined? Yes. Saya bersama dengan mereka-mereka yang sudah melalui pelbagai fasa dalam kehidupan mereka. Mereka orang-orang yang tinggi dengan inspirasi dan pengalaman. Of course, they taught me a lot about life. Their strength and abilities amazed me to the max! They kept me in a positive surrounding. They told me how life works based on their past experience. They passed me their strength.
Masa aku sedih dengan interview PTD, they all weh advice me. Bukan sorang okay! Almost one whole office okay! I'm thankful for that. To me, there's no reason to feel sad. I just need to accept anything and just keep going. I shall believe in Allah's fate. Believe that was not my "time" to earn that.
Sekarang, aku adalah brand new Lina. Haha! Lebih positif dalam kehidupan. Saya mahu menjadi seiring dengan mereka. Mungkin lebih penyabar sikit. Haha yelah bila kita bersama orang yang ramai weh, tak semua perangai pun cun gak. Maki-makian buat aku banyak bersabar daripada maki orang juga. Loool.
..
Hmmmmm, apa lagi?
Dah lah doh. Dah 5 sebab dah aku bagi dah. Kematangan bergerak seiring usia dan pnegalaman ye anak-anak. Apa-apa pun, bagi yang masih tak berani keluar, ye berani kan diri. Takpa try je okay. Bagi yang tahu kelemahan diri, mana yang boleh dibetulkan, ubah dan betulkan. Sebenarnya, banyak je perkara sampingan yang aku belajar sepanjang berada di sini. Thanks to my bosses and one whole Funding&Deposit team yang sentiasa bagi semangat, bagi ilmu, bagi tunjuk ajar, bagi nasihat and belanja makan! Sedihnya!
Sampai sini sahaja tulisan kali ini. Aku titipkan gambar last day sebagai kenang-kenangan.

Assalamualaikum
Ni cerita part 3. A wrap of all stories written here. hehe. Just click on the link to read SL1M Trainee at Menara Maybank #part1 and SL1M Trainee at Menara Maybank #part2
I finished my training period on 4th August 2017 which is last week. Dah seminggu ye berlalu. IT WAS A HEARTBREAKING MOMENT FOR MEEEEE!!!!!! Losing part of my life there. Dulu dulu before masuk I've told you kan betapa beratnya actually being there. LOL. Just wanna say thank you to semua yang berada susah senang. I owe you!
Okay, untuk part 3. I just wanna share the outcome lah. What I learnt along the way.
Entri kali ini, khas untuk:
- orang yang nak tahu apa yang aku dapat sepanjang menjadi SL1M trainee.
- orang yang baru bekerja
- orang yang takut takut
P/s: "kawan aku" dalam tulisan ini, baca sebagai Hanum.
Bismillah....
1. Avoiding the messy
Kerja kena on schedule weh. And I swear, kerja tu kau bukan satu hari, satu. Satu hari, ada banyak yang hentam masuk sekali. Aku tengok senior senior ni lah. Haha. Mungkin aku ni SL1M, so rasa macam terkawal sikit. Tapi kawan aku pun SL1M, tapi sehari tu macam macam. Tapi betul, bila kau belum habis kerja asal, suddenly ada timpa kerja lain. Work load tu bukan cerita dongeng sampingan. Memang betul pun! Realiti! Ada je yang dah senior tapi still menangis untuk kerja tanpa batasan norma pemikiran manusia biasa. Kawan aku pun pernah menangis t-t. Tapi at the end, dia performed! Haha.
Tapi aku belajar lah. Always bahagikan kerja tu lah. Kau kena tahu mana yang top priority and urgent. Aku ada baca tweet Qayyum (Founder EJ) pasal "Priority and Urgency". So yeah, basically bila kita dah masuk kerja, memang kena apply ni. Kadang kadang taleh pun nak buat fist come first serve basis ni. Ada yang kena complete cepat, kau tinggal kerja kau focus on this thing.
My tips:
- Always make a list on all tasks given supaya tak tercicir. Tulis lah dalam diary ke, note book ke apa ke so that semua kerja ada dalam tempat yang senang nak refer.
- Identify which one is important. Tengok lah mana nak cepat, mana nak lambat, mana yang senang buat, mana takes time to complete. So you can plan your work.
- Make sure hari Ahad tu, kau dah tahu apa kau nak buat pada hari Isnin.
Apa apa pun, pastikan anda siapkan kerja dengan cemerlang gemilang dan terbilang, okay!
2. "Err... takda apa apa" no more!
Ye awak bekerja bukan berseorangan. Awak bekerja dalam satu pasukan. Ecewah. Komunikasi haruslah ada bila you be in a team. Kadang kadang, ada satu issue tapi kau gigih nak resolve sorang pun taleh gak. Kalau ada apa-apa kena share lah. Sometimes bila aku buntu, aku tanya je senior yang ada. Kalau aku tak tanya, depa yang tanya, bila tengok muka stress sangat. My bosses were also nice to me. Kalau macam buntu, bila refer to them, they lend their help. Jujur, kadang-kadang macam takut gak ah nak cerita. Takut nampak tak tahu sangat. Takut nampak bodoh. Takut kena marah. Tapi buang perasaan takut tu. Kena jugak berkomunikasi bila ada apa-apa. Tak boleh diam. Sebab kalau bukan untukn resolve issue pun, kau kena keep them updated. So yeah communication tu penting.
Other than that, yeah bak kata En Wan (boss Marketing), kita bila bekerja ni, kita sebenarnya banyak berkomunikasi dengan orang-orang. Sebab komunikasi kita bukan terhad pada satu department. Kadang-kadang kita refer pada orang-orang yang berada di department lain & region.
Tips berkomunikasi bersama boss:
- Kalau boleh anda datang membawa masalah bersama jalan penyelesaian. Bukan tangan kosong.
- Kalau boleh, bila datang jumpa boss tu, kau be prepared dengan segalanya. Juga bukan dengan otak kosong. Like you have knowledge sikit ke?
- Komunikasi anda harus clear dan direct to the point. Aku pernah gagal berkomunikasi secara telus, dah boss salah faham. Bila salah faham yang teruk, kau kena tanggung tau kesulitan tersebut tau! Parah!
Komunikasi sebenarnya, bukan pasal kerja je. Bila kita lunch ke ada masa senggang pun kita berborak sebenarnya.
3. Microsoft Excel is improved from scale 2 to 8!
Haha. I worked with data and performance and analysis. Of course, Excel kena tip top lah. First before masuk, my Excel skill ingat dah power lah (since masa intern pun banyak pasal data), rupanya duduk Maybank lagi lah mendalam kena belajar pasal Excel. Aku berani cakap Excel skill was zero lah before masuk Maybank. Tapi time to time, Excel skill is already improved. I can do Pivot, vlookup and other simple things. Nak tulis satu satu macam tak ingat.
Pivot is very important lah because bila data kita banyak, kita nak simplify kan the data and take whatever yang penting the. I like Pivot lah it makes your life easier lah. Kau nak tahu ni, just drag je the header column and dang! here you go. Mula mula I thought the Pivot ada satu jenis je hasil dia, rupa-rupanya boleh keluar banyak. Thanks to Hanum!
Of course vlookup also important because the data yang kau ada probably not enough, not complete or probably you wanna do some checking between two or more data. Yes vlookup helps you a lot! My work mostly melibatkan checking and matching between two data kadang kadang lebih weh. Like data A kurang satu info, kena lah vlookup against data B. Or Data A nak compare the list dgn data C, so kena vlookup against C. So vlookup membantu. Probably kita boleh buat tutorial untuk ni nanti? Hehe.
Belajar ni, tayah takut untuk bertanya. Ye, sebab dulu awal awal dulu mana tahu pasal ni. Time to time, ada orang ajar. Kita belajar daripada orang lain. Kalau tak tahu, kita tanya. Sebab kadang kadang kita bekerja dengan orang senior, depa ni lagi power. Aku and kawan aku (Hanum) ni, jenis kerja nak senang tau. So bila kita ada issue, kita akan resolve sama sama. Kalau ada tak faham kita akan dig why it come out like this and this. Kita banyak try google cara-cara untuk mudahkan kerja kita lah actually. Kalau tak faham, we watched tutorial on Youtube. Sebab bila main dengan data, I swear pening tu tayah cakap weh. Kau boleh kemurungan (bukan exaggerate). Data bukan kuantiti sikit okay. It's a lot. Kau tak pandang satu Excel sheet. Kau pandang 2 atau lebih. Satu Excel sheet kadang kadang ada berpuluh ribu info. So yeah, if tak tahu, tanya and google. Berani okay untuk try and explore sebab kan ada button undo. Jangan lupa, bila dah tahu, ajar orang yang tak tahu.
I can say, ilmu yang aku tahu sekarang still sikit lah. There's a lot to learn sebenarnya. I haven't applied Index lagi, belum lagi nak combine all data, belum lagi fully utizing all the formula. Thus, I believe there still a lot to try and explore. Hopefully, masa-masa akan datang, I can expand my Excel skill! In shaa Allah.
4. Bersuka ria adalah hobi baru saya!
Aku tahu, semua kerja stress. Sebenarnya, ye kita dah terdedah dengan stress sekian lama. Sejak dari belajar or mungkin dari sekolah semua. Tapi apa pun, belajar lah untuk handle stress dengan bijak! Stress boleh memberi kesan kepada emosi dan boleh mendorong kepada kemurungan.
Aku tanak ukur tahap stress kerja aku. Sebab mula-mula kita mungkin terkejut, tapi lama-lama kita rasa kita boleh bawak benda tu. Apa-apa pun, stress membuatkan saya mempunyai hobi baru. Saya amat mementiongkan work-life-balance! Jadi selepas bekerja, saya berhuha!
Ni tips hilangkan stress aku
- Aku keluar sekejap daripada pejabat.
- Aku ada satu habit, bila aku stress, aku nyanyi kuat kuat dalam office. Ye. Aku tak peduli suara aku tak sedap pun, aku tetap akan nyanyi. Bila aku nyanyi tu, kawan aku tahu lah aku stress.
- Aku dengan kawan aku, kita selalu akan berborak and share masalah di tempat kerja.Jadi, bila ada apa-apa, kita akan luahkan. Kadang-kadang meluahkan lebih baik. Jangan disimpan ya.
- Habis kerja, pamper yourself. Treat yourself. Selalunya bila aku and kawan aku stress, kami akan keluar selepas habis waktu pejabat. Kita kena have fun sikit. Kita jalan sana sini.
- Makan. Aku selalu juga makan sambil buat kerja. Makan tu best kan?
- Ya tuhan ku, aku suka tengok nature. Bila aku cuti, aku tengok lah pantai ke bukit ke apa ke.
5. Saya Lina version 2.3!
Saya bersama dengan kakak-kakak dan abang-abang. Mereka jauh lebih tua daripada saya. Ada mak orang. Ada bapa orang. So can you imagined? Yes. Saya bersama dengan mereka-mereka yang sudah melalui pelbagai fasa dalam kehidupan mereka. Mereka orang-orang yang tinggi dengan inspirasi dan pengalaman. Of course, they taught me a lot about life. Their strength and abilities amazed me to the max! They kept me in a positive surrounding. They told me how life works based on their past experience. They passed me their strength.
Masa aku sedih dengan interview PTD, they all weh advice me. Bukan sorang okay! Almost one whole office okay! I'm thankful for that. To me, there's no reason to feel sad. I just need to accept anything and just keep going. I shall believe in Allah's fate. Believe that was not my "time" to earn that.
Sekarang, aku adalah brand new Lina. Haha! Lebih positif dalam kehidupan. Saya mahu menjadi seiring dengan mereka. Mungkin lebih penyabar sikit. Haha yelah bila kita bersama orang yang ramai weh, tak semua perangai pun cun gak. Maki-makian buat aku banyak bersabar daripada maki orang juga. Loool.
..
Hmmmmm, apa lagi?
Dah lah doh. Dah 5 sebab dah aku bagi dah. Kematangan bergerak seiring usia dan pnegalaman ye anak-anak. Apa-apa pun, bagi yang masih tak berani keluar, ye berani kan diri. Takpa try je okay. Bagi yang tahu kelemahan diri, mana yang boleh dibetulkan, ubah dan betulkan. Sebenarnya, banyak je perkara sampingan yang aku belajar sepanjang berada di sini. Thanks to my bosses and one whole Funding&Deposit team yang sentiasa bagi semangat, bagi ilmu, bagi tunjuk ajar, bagi nasihat and belanja makan! Sedihnya!
Sampai sini sahaja tulisan kali ini. Aku titipkan gambar last day sebagai kenang-kenangan.
Assalamualaikum
